Kalendář závodů Poháru Mini-Z DDM JM
1.12. 2024 - 1. kolo Poháru Mini-Z DDM JM (DDM JM Květnového vítězství)
5. 1. 2025 - 2. kolo Poháru Mini-Z DDM JM (DDM JM Květnového vítězství) - zrušeno
23. 2. 2025 - 3. kolo Poháru Mini-Z DDM JM (DDM JM Květnového vítězství)
23. 3. 2025 - 4. kolo Poháru Mini-Z DDM JM (DDM JM Květnového vítězství)
18. 5. 2025 - 5. kolo Poháru Mini-Z DDM JM (DDM JM Květnového vítězství)
Závody v DDM Klatovy:
16. 11. 2024 - 1. závod
18. 1. 2025 - 2. závod
19. 4. 2025 - 3. závod
Kompletní kalendář závodů Poháru České Republiky a PRE CUPu na https://www.mini-z.cz/calendar/kalendar/
Závody probíhají v čase cca 9-17 hodin, většinou se dopoledne jedou rozjížďky a odpoledne finálové jízdy. Kolem 12. hodiny bývá pauza na oběd.
Na závody je třeba se přihlásit pomocí formuláře https://forms.gle/aF7p8bXW7DUNZKkM9 vždy nejpozději 9 dnů před závody (tzv. pátek týdne předcházejícího závodům).
Základní informace
Principem poháru je zajezdit si s vyrovnanými auty, kde rozhodne nastavení auta a ruce pilota, nikoliv kolik peněz kdo do auta dal. Vzhledem k tomu, že je pohár pořádán Domem dětí a mládeže, dá se tu očekávat větší výskyt dětí než na jiných závodech. Hlavním cílem by tedy mělo být si v poklidu pořádně zazávodit. A to v rámci fair play, bez zbytečných nervů a vulgárních slov.
Technická pravidla
Šampionát je vypsaný pro dvě kategorie. Jeden jezdec může jet v obou kategoriích, ale musí jet s jiným podvozkem. Technická kategorie startuje, pokud se závodu zúčastní alespoň 3 jezdci.
Standard
V kategorii Standard jezdíme tři typy podvozků:
Box Stock
Podvozky Kyosho MR-01, MR-015, MR-02, MR-03, MR-03 Sports, MR-03 RWD, MR-03EVO.
Podvozek musí být v „krabičkovém“ stavu – tedy je zakázaný veškerý tuning, úpravy elektroniky nebo motoru. Samozřejmě je možné měnit náhradní díly, karoserie apod. Vždy však za původní díly, nebo karoserie splňující pravidla.
Baterie libovolné AAA NiMH
Jediné volitelné součásti jsou „téčka“, kuličková ložiska a matky kol. Je možné vyměnit přední poloosy a spojovačku za hliníkové, ale pouze s nulovým odklonem.
Je možné použít závaží.
Pneu je možné použít kterékoliv gumové.
Jomurema
Podvozek Jomurema JR128-R01 ve verzi RTR bez tuningu na 1S Lipo aku.
Povolený tuning jsou kovové matky kol, výměna serva a přijímače.
Je možné jezdit s libovolnou Mini-Z karoserií jako pro kategorii Box Stock
HM
Podvozky Kyosho MR-01, MR-015, MR-02, MR-03, MR-03 Sports, MR-03 RWD, MR-03EVO.
Nutné použít motor Kyosho MZ9 s 7s pastorkem
Povinný držák motoru MZ-154.
Baterie libovolné AAA NiMH
Původní elektronika bez zásahů
Rozvor pouze 86, 90 nebo 94 mm, nutnost použít „úzké“ disky vepředu i vzadu a úzké přední nápravy. Disky musí mít nulový offset.
Nesmí být použita závaží a snižována světlá výška podvozku.
Open
Jakékoliv silniční auto o rozměrech max. 180 x 85 mm, které nebude viditelně ohrožovat bezpečnost ostatních aut na trati. Podvozek musí být zakrytý karoserií s oknem bez děr.
Průběh závodu
Ráno budou jezdci rozřazeni do kvalifikačních jízd podle průměrného umístění v šampionátu, v případě shody podle většího počtu odjetých závodů a dále podle pořadí v posledním závodě. Na prvním závodu bude pořadí určeno podle celkových výsledků předchozího ročníku. Každá skupina pojede 3 kvalifikační rozjížďky po 5 minutách, kde se započítají dva nejlepší výsledky (nájezd kol, popř. dojezdový čas). Záleží tedy na čase (počtu kol), nikoliv na pořadí, v jakém jezdci dojeli.
Jezdci se kvalifikují do finále A, B, C… podle svojí výkonnosti. Z finále se nepostupuje, ani nesestupuje.
Finálové jízdy se pojedou 3 x na 5 minut se startem z roštu (v první jízdě určuje pořadí na roštu nájezd z kvalifikace, v dalších pak pořadí v předchozí jízdě). Pro určení pořadí se počítají 2 nejlepší umístění (respektive zisk bodů, viz. níže) jezdce během finále (tedy nejhorší jízda se škrtá), v případě shody pak rozhoduje nejlepší finále.
Jezdci za umístění ve finále dostanou počet bodů opačně jejich pořadí.
Počet závodníků v rozjížďkách a finále je závislý na počtu účastníků, bude rozdělený tak, aby vždy startovalo 4-6 jezdců (výjimečně 3), kteří budou rozděleni co nejvíce rovnoměrně – tedy pokud se sejde 8 účastníků, budou rozděleni do rozjížďěk po 4 a 4, stejně tak finále se pojede finále A = 4 jezdců, finále B = 4 jezdci (nikoliv 5 a 3).
Pravidla může pořadatel kdykoliv změnit, zejména pak počat rozjížděk a finálových jízd!
Nasazování
Nasazovat musí jít každý jezdec (nebo jeho náhrada) a to na jízdu, která následuje po jeho jízdě. Každý se na nasazování soustředí, ostatním jde totiž také o výsledek. Nasazují se autíčka, která sama nemohou jet dál a nasazuje se tak, abych neohrozil sebe ani ostatní projíždějící auta.
Jedinou výjimkou, kdy závodník nemusí jít nasazovat, může být časoměřič / rozhodčí.
Pravidla poháru
Pohár je vypsaný na 6 závodů. Body do celkového pořadí získává závodník podle tabulky níže.
V případě odjetí 6 závodů se škrtají 2 nejhorší výsledky.
V případě odjetí 4 nebo 5 závodů se škrtá 1 nejhorší výsledek.
V případě odjetí 3 závodů se počítají všechny výsledky.
V jiném případě se pohár nevyhlašuje.
1 bonusový bod rovněž dostane vítěz kvalifikace (neplatí pro juniorské kategorie).
Dále vždy o jeden bod až do jednoho bodu, ostatní místa rovněž jeden bod.
Vyhlášení výsledků
Standard - všichni závodníci jezdí spolu, ale vyhlášení bude probíhat ve 3 kategoriích:
Standard Super Junior (0-9 let)
Standard Junior (10-15 let)
Standard Dospělí (16+ let)
Standard Masters (tady se mohou umístit i předchozí kategorie)
Open Masters
V závodech rozhoduje pořadí jezdců v kategorii a pro zařazení do kategorie je důležitý jejich věk v době konání závodu.
V poháru nemůže být jezdec posouván skrz kategorie Super Junior, Junior a Dospělí, proto je rozhodující jeho věk v době prvního závodu, kterého se účastnil.
Pokud se jezdec z věkové kategorie umístí v některém roce v celkovém pořadí šampionátu na bedně v kategorii Standard Masters, nebude v dalších letech vyhlašovaný v žádné věkové kategorii.
Fair Play
Závodníci se snaží vždy dodržet fair play. Nikdo naschvál nebourá, závodníci se snaží svou jízdou neohrozit ostatní (platí obzvlášť pokud nabourám a potřebuji vycouvat zpět do dráhy). Jezdci o kolo zpět se snaží uvolnit cestu rychlejším jezdcům.
A speciální pravidlo: Závodí jednotlivci a ti vždy jedou naplno v rámci svých možností. Do hry nepatří taktizování a pouštění svého dítěte před sebe, aby mohlo získat víc bodů než někdo jiný. Je to závod jednotlivců a vůči ostatním by to bylo nefér.
Porušení pravidel fair play (obzvlášť po opakovaném napomínání) může vést k vyloučení ze závodu.
Celá pravidla lze shrnout do pár bodů:
Chovejte se slušně, jsou to jen závody modelů.
Pravdu má vždy rozhodčí.
Používejte selský rozum.
Užijte si to, je to sranda.